Dědictví našich předků

Práce na projektu v této oblasti byla směřována především do hodin hudební výchovy na druhém stupni. Nejdříve jsme rozvinuli téma, jež jsme pracovně pojmenovali Lidová píseň na Horňácku se zaměřením na Lipov. Nejdříve jsme s dětmi vymezili pojem lidová píseň a k němu jsme se pokusili přiřadit příslušné náležitosti (cimbálová muzika, tanec, krojové součásti aj.). Poté jsme pracovali na druhové specifikaci lidových písní v Lipově (táhlá, sedlácká, verbuňk). Děti následně tyto jednotlivé druhy pojmenovávali a určovali jejich charakteristické znaky. Postupně jsme se seznamovali s typickými písněmi z Lipova zaznamenané a publikované sběrateli Františkem Bartošem a Leošem Janáčkem. Samozřejmě jsme nemohli vynechat ani cimbálovou muziku. Někteří žáci aktivně působí ve školní „cimbálovce“. Proto jim toto téma bylo hodně blízké a zjistit složení muziky z hlediska jednotlivých postů nebylo tedy příliš obtížné. Podrobněji jsme prozkoumali rovněž i nástrojové obsazení. Děti vyhledávaly charakteristické informace o těchto nástrojích a tvořily z nich jednoduché výtahy. V získávání informací jsme poté nezapomněli ani na typické lidové tance naší obce. Jelikož součástí regionální učebnice by měly být i pracovní listy, vymýšleli žáci nejrůznější hádanky, luštěnky s tajenkou, osmisměrky, doplňovačky a různé jiné úkoly. K tomuto účelu jsme si vytvořili jakousi slovní zásobárnu tvořenou nejrůznějšími pojmy souvisejícími s naším tématem, z ní jsme pak při práci čerpali. Do těchto činností byli postupně zapojeni všichni žáci na druhém stupni. Lze jenom dodat, že činnosti byly pro ně nejen zábavné, ale i poučné a již se těší na další podobné aktivity.

v této kategorii zatím nejsou žádné články

Kalendář akcí

Červen 2019
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Aktuality

žádné aktuality

všechny aktuality

sponzoři: esf, eu, mšmt, op vzdělávání pro konkurenceschopnost